ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 |
عبور از جامعة صنعتی به جامعة پسا – صنعت و جامعة اطلاعاتی (یا جامعة دانش)، همراه با تحولات مفهومی در آموزشعالی بوده است. آموزش از راه دور نیز در متن این تحولات قرار داشت. نسل نخست آموزش از راه دور، بر کنترل و جریان آموزشی از طریق کتابها و جزوات با رویکرد رفتارشناسی، مبتنی بود. در نسل دوم، بر انتقال پیام از طریق رسانه با رویکرد شناختی تأکید شد، تا اینکه فرایند فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب ظهور نسل سوم آموزش از راه دور شد که در آن، تعاملات ناهمزمان و همزمان یاددهی – یادگیری با رویکرد ساختگرایی به میان آمد و در حال حاضر شاهد رشد نسلهای چهارم و پنجم یعنی، توسعة نرمافزارهای برنامهنویسی و سپس محیطهای نرمافزاری هوشمند برای یادگیری و سیستمهای توسعه یافتهتری از خدمات اجرایی و حمایتی برای آن هستیم.
روند این پنج نسل، همراه با تحولات پارادایمی در سبکهای یادگیری، الگوهای ارتباطی و تعاملی و ظهور محیطها و اجتماعات نوین یادگیری و گروههای مباحثه بوده است. این تحولات موجب شده که یاددهی – یادگیری به مفهوم نوین و پسانوین آن با آموزشهای سنتی از حیث اهداف، ویژگیها، مزایا، چالشها، گروههای هدف، فرایندها، عنصر محیط، عنصر زمان، عنصر یاددهنده و عنصر یادگیرنده، کاملاً متمایز و قابل مقایسه باشد.
به منابع ارائه شده رجوع شود
فرصتها:ابتکار وکنجکاوی بیشترو دسترسی به تکنولوژی های جدید-همزمان میتوان یادگرفت-هزینه یادگیری کاهش میابد-تبعیض ویارتی بازی کمتر اتفاق می افتد-هرزمان می توان یادگرفت-برخورداری ازیک روش مطالعه انعطاف پذیر که مطابق نیاز دانشجو است-می توان بیش از یک درس یا رشته را یاد گرفت
چالشها:نبود انگیزه برای تمرین هاو دوره های طولانی مدت آموزش توسط کارشناسان آموزش-تصورات غلط و وجود تجارب منفی درمورد فن آوری-نبود قوانین مدون وکافی
فرصتها عبارتند از:
کاهش هزینه های آموزشی
فراهم آوردن فرصت به روزآوری دانش
بهبود عملکرد و بهره وری بیشتر
استفاده از اطلاعات به روز
امکان ارزشیابی بر خط
محدودیت ها:
نبود انگیزه بران تمرین
نبود مقررات و قوانین مدون
تصورات غلط و وجود تجارب منفی در مورد فن آوری