آموزش از راه دور برای بحث در کلاس

عبور از جامعة صنعتی به جامعة پسا – صنعت و جامعة اطلاعاتی (یا جامعة دانش)، همراه با تحولات مفهومی در آموزش‎عالی بوده است. آموزش از راه دور نیز در متن این تحولات قرار داشت. نسل نخست آموزش از راه دور، بر کنترل و جریان آموزشی از طریق کتابها و جزوات با رویکرد رفتارشناسی، مبتنی بود. در نسل دوم، بر انتقال پیام از طریق رسانه با رویکرد شناختی تأکید شد، تا اینکه فرایند فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب ظهور نسل سوم آموزش از راه دور شد که در آن، تعاملات ناهمزمان و همزمان یاددهی – یادگیری با رویکرد ساخت‎گرایی به میان آمد و در حال حاضر شاهد رشد نسلهای چهارم و پنجم یعنی، توسعة نرم‎افزارهای برنامه‎نویسی و سپس محیطهای نرم‎افزاری هوشمند برای یادگیری و سیستم‎های توسعه یافته‎تری از خدمات اجرایی و حمایتی برای آن هستیم.

   روند این پنج نسل، همراه با تحولات پارادایمی در سبک‎های یادگیری، الگوهای ارتباطی و تعاملی و ظهور محیطها و اجتماعات نوین یادگیری و گروههای مباحثه بوده است. این تحولات موجب شده که یاددهی – یادگیری به مفهوم نوین و پسانوین آن با آموزشهای سنتی از حیث اهداف، ویژگیها، مزایا، چالشها، گروههای هدف، فرایندها، عنصر محیط، عنصر زمان، عنصر یاددهنده و عنصر یادگیرنده، کاملاً متمایز و قابل مقایسه باشد.

به منابع ارائه شده رجوع شود

نظرات 2 + ارسال نظر
ثانیه رحیمی جمعه 30 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 09:31 ب.ظ http://farasatkh.blogsky.com

فرصتها:ابتکار وکنجکاوی بیشترو دسترسی به تکنولوژی های جدید-همزمان میتوان یادگرفت-هزینه یادگیری کاهش میابد-تبعیض ویارتی بازی کمتر اتفاق می افتد-هرزمان می توان یادگرفت-برخورداری ازیک روش مطالعه انعطاف پذیر که مطابق نیاز دانشجو است-می توان بیش از یک درس یا رشته را یاد گرفت
چالشها:نبود انگیزه برای تمرین هاو دوره های طولانی مدت آموزش توسط کارشناسان آموزش-تصورات غلط و وجود تجارب منفی درمورد فن آوری-نبود قوانین مدون وکافی

الهام رادمنش شنبه 1 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 09:41 ق.ظ http://farasatkh.blogsky.com

فرصتها عبارتند از:
کاهش هزینه های آموزشی
فراهم آوردن فرصت به روزآوری دانش
بهبود عملکرد و بهره وری بیشتر
استفاده از اطلاعات به روز
امکان ارزشیابی بر خط
محدودیت ها:
نبود انگیزه بران تمرین
نبود مقررات و قوانین مدون
تصورات غلط و وجود تجارب منفی در مورد فن آوری

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد